Tuesday, February 24, 2009

Salasilah Keturunan Keluarga


To all FAMILY bloggers :-
This is very interesting. Semua fakta diatas telah dikumpul kira-kira lebih 15 tahun yang lalu. Baru kini mendapat peluang untuk di war-war buat pengetahuan kepada legasi Pak Lang Desa & Allahyarhamah Ibunda Mah Mat Amin.

Keterangan carta diatas :

1) Salasilah diatas dari susur galur Allyarhamah Ibunda Mah @ Mak Lang Mah

2) Nama Fakih Daim-pengasas dan pengajar suluk amat sinonim di satu kampung di Seberang Prai (berbanyak maaf, can't recall the name of the village) tapi yang pasti sekolah yang diasaskan masih berdiri teguh di sana dan makam Fakih Daim di beri penghormatan yang sewajarnya.

3) Allahyarhamah Tok Jah (ibu kepada MAK..) berpindah keluar dari kampung tersebut setelah berkahwin manakala adik-beradik yang lain bermaustatin di kampung yang diasaskan oleh moyang Fakih Daim.

4) Arwah MAK adalah generasi yang ketiga dari susur galur Fakih Daim manakala KAMI adalah generasi yang keempat.

To all family bloggers, sebagaimana bangganya mengetahui susur keturunan begitulah juga hendaknya kita bersyukur dikurniakan dan berasal dari keturunan yang baik-baik.

Harap maaf kiranya terdapat kekurangan dalam carta dan fakta yang dinyatakan.

Alhamdulillah....
Sila lihat petikan dibawah sebagai rujukan :-
SEJARAH KELAHIRAN INSTITUSI PENGAJIAN PONDOK
OLEH: ZAKUAN BIN SAWAI
" Sebagai contoh di utara Semenjung Malaysia terdapat Tok guru pondok yang mendapat pendidikan dari Pattani dan Indonesia. Ulama’ yang berasal dari pendidikan Sumatera seperti Haji Muhmud Taha (pondok Alor Belat) Butterworth tahun 1880an. Ibrahim Acheh, Tok Syeikh Acheh (pondok Permatang Janggus) Kepala batas, Seberang Prai Tengah, tahun 1885an. Fakih Daim (pondok sungai Dereka) Seberang Prai Tengah, tahun 1880an. Haji Salleh al-Misri (pondok al-Masriyyah) Bukit Mertajam tahun 1906".
(dipetik dari lama web www.melayu-pipi.tripod.com)



17 comments:

Azman & Azian & Zoey & Ryan said...

Wow...I married with cicit kepada Ulamak...alhamdullilah..haraf-haraf ada DNA dari waris tu turun to my family...

Azman & Azian & Zoey & Ryan said...

Cik Kin ..your Blog getting relevan and cantik pulak..syabas

PsychDragon said...

We seem to be family. Fakih daim is my great great great grandfather. Che ah is my grandmothers mother. I started a family tree a few years back on geni.com, maybe you would like to collaborate. Drop me an email, psychdragon@gmail.com. Ill add you to the tree.

Juan Ibrahim said...

Assalam and Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf, Zahir & Batin, am one of the cucu cicit piun from the Sulaiman branch. Our side of the family is residing in Permatang Pauh, Seberang Perai, Pulau Pinang. do drop us a line, we can add to the susur galoh for Sulaiman branch. Am reachable at juan20020@gmail.com

Unknown said...

Assalamu'alaikum wrt dan Salam Aidil Adha... Wow!! ada juga bila google Fakih Daim ada salasilah keluarga.. Saya seperti juga Juan ialah cucu dan cicit Hj Sulaiman bin Haji Saad bin Fakih Daim . Ada sedikit pembetulan sebenarnya anak Tok Fakih ada 3 , seingat bapa saya iaitu Hj Saad, Rauf dan ? Salhah ... Hj Sulaiman ialah anak Hj Saad dihantar belajar di Tanah Suci sampai zaman perang dunia ke dua dan balik mengajar pondok. Sekarang, kubur Tok Fakih dan juga sekolah agama masih ada di Permatang Tengah , Permatang Pauh. Anak-anak Hj Sulaiman masih ada (2 daripada 6 masih hidup) dan empunya blog boleh contact saya atau Juan.. untuk first hand salasilah. Wassalam..

Puan Eda said...

Sy baru saja tahu yg saya adalah keturunan Fakih Daim..kalau x salah saya adalah generasi yg kelima Fakih Daim.

Puan Eda said...

Sy baru saja tahu yg saya adalah keturunan Fakih Daim..kalau x salah saya adalah generasi yg kelima Fakih Daim.

naada said...

Assalamualaikum semua.. Happened to be that we are from the same ancestor, in shaa Allah.. I'm hajar, my grandmas both zainab and qamariah.. They r siblings as my parents are cousins..marrying each other.. Pls drop by at hajaryahaya@gmail.com if anyone interested to get know each other more..

naada said...

Assalam azza..i've heard bout that too.. been told that my salasilah from abdul rauf.. The youngest if I'm not mistaken..

Unknown said...

Assalamualaikum,sekian lama saya mncari keturunan fakih daim, saya saadiatul nor bt hj noordin, generasi ke 5 fakih daim dari keturunan Ismail bin fakih daim. Harap penulis blog atau sesiapa sja dr keturunan fakih daim dapat hubungi/whatsapp saya-017-4425056.
Disini saya sertakan salasilah saya
saadiatul nor bt hj noordin
Hj noordin bin ishak
Ishak bin ismail
Ismail bin fakih daim

Unknown said...

Assalamualaikum, tumpang tanya di mana ya makam almarhum syekh fakih daim. Saya nak ziarah inshaallah

NZkL said...

Assalamualaikum ,


Boleh sesiapa share gambar cu kameriah , dan siah cucu kepada raof, kalau ada. Baru pulang dari kampung dan melawat makan tok tuan fakih di sebelah madrasah nya di permatang janggus, permatang pauh. Nak tahu lebih lanjut salasilah kami..

Unknown said...

Che Ah is my great grandmother too. Siapa ni

Unknown said...

Che Ah is my great grandmother too. Siapa ni

Nazeeb Mohamed said...

Assalamualaikum Tuan Blogger,
Kami jemaah tarekat naqsyabandiah dr batu pahat johor. Baru saja menziarahi makam fakeh Daim yang merupakan sahabat kepada syeikh Kami (Syeikh Abdul Wahab Rokan).
Mohon kalau ada gambar dan sejarah lengkap riwayat hidup Tuan fakeh dikongsi bersama kami agar dapat sama2 kami menghidupkan amalan mereka itu.

Mohon maaf dan terima kasih..

Mohamad Fakeh said...

Assalamualaikum
Abah pernah bercerita..
arwah atok zakaria bin naim/naim bin fakih daim pernah menerima sundang bertakhta emas daripada 5 orang bangsawan daripada sumatera pada tahun 1960 kalau tak silap,jika arwah atuk pulang ke sumatera arwah akan menerima siput belitung emas(beliung) sebagai tanda penguasa atau ketua kawasan...diceritakan lagi arwah paklang hassan bin zakaria bin nain/naim bin daim fakih pernah ke pagarruyung untuk mencari dan mengenal salasilah keluarga dan dikhabarkan makam fakih daim berada di puncak bukit pagar ruyung dalam..sejauh mane kesahihan makam sebenar masih diragui..untuk pertanyaan atau perkongsian boleh email mohamadfakeh91@gmail.com

Cicit fakih daim yg xnak dikenali said...

Yennada maksu.... jom kita berpahala pakat beli ayaq mineral letak kt skolah tu nak?